Havako Haarlem ®
wordt nog bedacht

Vanaf mijn eerste wagen.

Na mijn 5e rijles werd het examen aangevraagd waardoor mijn 10e rijles mijn examenrit werd met als resultaat het felbegeerde roze papiertje, althans in die tijd, en dan hebben we het over eind 1973.

 

Het zal tot januari 1975 duren voordat ik mijn eerste auto aankoop. Een Simca 1000 Special die direct een stevige poetsbeurt kreeg. De vorige eigenaar had 'm in de wax gezet maar nooit uitgepoetst. Een hele zaterdag werd er aan de auto besteed, en zie daar een fraaie Simca 1000 in een groene kleur anno 1969 (model 1970). De wagen werd met een kilometerstand van 76.180 aangekocht om haar in juli 1976 met een kilometerstand van 109.003 aan de kant te zetten met een opgeblazen motor. Cosmetisch werd de wagen ook minder, reden 'm door een sloper op te laten halen.
In een tijdvak van 1,5 jaar werd met deze auto 32.823 km afgelegd.

 

't Is november 1976 als ik van een Curaçaose vriendin een mooie blauwe Simca 1100 Special met 't bouwjaar 1973 en een km-stand van 73.522 koop. De tijd zou leren dat ik 'n aantal keren met pech langs de kans van de weg kom te staan. Met name als 't regende wilde de motor nog wel eens "spontaan" afslaan. Uiteindelijk wordt er voor gekozen om deze wagen na iets meer dan 4 maanden en een km-stand van 81.355 in te ruilen.
In een tijdvak van bijna 4 maanden werd met deze auto 7.833 km afgelegd.


Het werd maart 1977 een bruine Simca 1100 GLS met open dak en een skai top van 't bouwjaar 1974 en een km-stand van 43.990. Een handige tip bracht mij er toe om direct achter de radiator een aluminium plaatje te monteren waardoor de verdeelkap werd gevrijwaard van invallend regenwater tijdens 't rijden. Ik heb sindsdien nimmer meer aan de kant van de weg gestaan. Deze auto zou bijzonder veel plezierige verreden kilometers kennen om haar met een km-stand van 70.930 in te ruilen.
In een tijdvak van bijna 9 maanden werd met deze auto 26.940 km afgelegd.

Met deze Simca 1100 GLS werd bijna 27.000 km afgelegd.

December 1977 wordt in een snelle aubergine kleurige Simca 1100 TI gestapt van 't bouwjaar 1975 en een km-stand van 41.598 Een snelle sportieve auto waar menig straatklinker uit 't wegdek werd gereden. In Utrecht werd vanwege wegopbreking een stevige schade gereden aan de versnellingsbak, reden om de wagen in augustus 1978 met een km-stand van 62.901 in te ruilen. Een wagen met 21.303 snelle kilometers in amper 8 maanden verreden.
In een tijdvak van 7 maanden werd met deze auto 21.303 km afgelegd.

Met deze Simca 1100 TI werd ruim 21.000 km afgelegd.

Het werd opnieuw een Simca 1100 TI in een mooie blauwe metallic kleur van bouwjaar 1977 en met 20.351 km op de klok. Na een van de vele ritten richting Zwitserland werd de motor tijdens de thuisreis opgeblazen. Op straat voor de deur werd de oude motor gelicht en vervangen door een geheel nieuw motorblok, een helse maar interessante klus. De wagen zou uiteindelijk februari 1981 met meer dan 69.000 verreden kilometers worden ingeruild.
In een tijdvak van bijna 2,5 jaar werd met deze auto 69.188 km afgelegd.


De blauwe Simca 1100 TI werd na bijna 70.000 km ingeruild.


Hiermee zou een einde komen aan 't tijdperk als Simca-berijder.
Het was zeker niet de bedoeling om van merk te wisselen maar door een keer te laten ontglippen
Renault te willen rijden, werd ik door een vriend/monteur van
mijn Simca garage er op geattendeerd dat er een fraaie Renault was in geruild.
Reden genoeg om een bezoekje aan de garage af te leggen en direct om te gaan voor deze auto.


Een wel heel erg luxe lichtgroene  Renault 16 TX van maart 78 en met 56.346 km op de klok werd aangeboden die dan ook direct in februari 1981 werd aangekocht. Een luxe en snelle stuur geschakelde vijf versnellingen auto die je over de snelwegen deed zweven.  Oktober 1982 werd de wagen met een km-stand van 103.661 ingeruild.
In een tijdvak van 1,6 jaar werd met deze auto 47.315 km afgelegd.

Een uiterst luxe reiswagen met ruim 47.000 verreden kilometers.

Ter overbrugging werd een Renault 5 GTL aangekocht, een aanzienlijke omschakeling na zo een luxe Renault 16 TX te hebben gereden. Een wagen van september 1981 met nauwelijks 8.200 km op de klok en in een beige kleur en vijfdeurs uitvoering. Het was een leuke kleine felle wagen die helaas een vervelende knallende na-ontsteking kende die de garage er maar niet uit kreeg. Uiteindelijk werd in juni 1983 de wagen met een kilometerstand van 28.951 km weer ingeruild.
In een tijdvak van 'n kleine 8 maanden werd met deze auto 20.391 km afgelegd.


We hadden weer volume nodig, reden om een fraaie bordeaux rode Renault GTL break, model 1982 aan te kopen. De wagen was voorzien van een LPG gasinstallatie, een nieuw fenomeen voor me dat in de geldbuidel scheelde. Zeker door de vele kilometers was dit mooi meegenomen. Na de klok van 68.209 opgeschroefd te hebben naar een km-stand van 171.764 (!) werd de wagen in juli 1986 weer ingeruild.
In een tijdvak van even meer dan 3 jaar werd met deze auto 103.555 km afgelegd.

Na meer dan 103.500 km werd ze ingeruild voor een 18 GTX.

Opnieuw werd een stationwagen aangekocht in het model Renault 18 GTX met een bouwjaar van 1984 ook in een bordeaux rode kleur. Natuurlijk opnieuw een ruime maar dit keer ook snelle auto die ook was voorzien van een gasinstallatie. De wagen werd tot juli 1987 bereden.
In een tijdvak van 1 jaar werd met deze auto 28.333 km afgelegd.

Met de snelle Renault 18 GTX break werd ruim 28.000 km afgelegd.

Er werd geüpgrade door de stationwagen in te ruilen voor een bijzonder mooie Renault 25 TD phase I uit 1985 in een rode uitvoering. Het LPG werd door deze aankoop ingewisseld voor diesel hetgeen opnieuw een positief kostenplaatje betekende. De wagen kende wel een zware besturing omdat in dit model geen stuurbekrachtiging zat. Maar - zoals gewend van Renault - een uiterst plezierige reisauto.
In een tijdvak van 1,5 jaar werd met deze auto 64.341 km afgelegd.

Na 64.341 km werd de oersterke diesel ingeruild.

Reden te meer de wagen in maart 1989 in te ruilen voor een zelfde phase I metallic grijze Renault 25 GTD uit 1986 maar dit keer uitgerust met stuurbekrachtiging. Op een van de ritten voor 't FotoFestival Naarden werd de auto in Amsterdam total loss gereden. Een uit een parkeerhaven optrekkende Volkswagenbus die dwars voor me kwam te staan, was toch ietwat de stevig. Door deze vol in de flank aan te rijden, werd het motorblok en stuurinrichting in mijn vooronder aanzienlijk naar binnen gedrukt hetgeen 't einde betekende voor deze prettige reisauto. De wagen werd maart 1990 aan de garage verkocht om ook nog een deel van de verzekering uitgekeerd te krijgen.
In een tijdvak van 1 jaar werd met deze auto 60.296 km afgelegd.

Deze fijne reisauto had me ruim 60.000 km verder gebracht.

De diesel werd ingewisseld voor een phase I witte Renault 25 TX uit 1988 die qua uiterlijk was verfraaid als zou 't een uitvoering als de 6-cilinder zijn. Deze auto was ook voorzien van een LPG installatie waardoor er weer zuinig qua kosten kon worden gereden. Een euvel van deze brandstof was dat er nog wel eens een na-onsteking kon ontstaan als de motor werd uitgezet met een opgeblazen luchtfilter tot gevolg.
In een tijdvak van bijna 2 jaar werd met deze auto 95.846 km afgelegd.

Met deze nog mooier gemaakte Renault 25TX werd ruim 95.000 km afgelegd.

In februari 1992 werd deze wagen ingeruild voor een witte Renault 25 TX phase II van 1989 waarin een nieuwe LPG-installatie werd gebouwd. Met een km-stand van 97.000 werd de wagen medio maart 1993 ingeruild.
In een tijdvak van 1 jaar werd met deze auto 49.278 km afgelegd.

De 4e Renault 25 op rij werd na een kleine 49.000 km van de hand gedaan.

De kans deed zich voor qua model wederom te upgraden. Er werd dit keer gekozen voor een Renault Espace Turbo diesel, phase II uit 1990 in de overbekende zilvergrijze kleur en donker grijze topping. Deze auto werd aangekocht met een km-stand van 55.745 om haar pas na ruim 9 jaar in april 2002 en een km-stand van 344.964 (!) met pijn in 't hart weg te doen. Deze auto heeft bijna 290 duizend bijzondere prettige kilometers opgeleverd met een smak aan ruimte voor de gekste verhuizingen en met een bijzondere zit voor minstens 7 personen. Een topper in mijn Renault geschiedenis en de eerste auto die ik zo lang in bezit heb gehad. In een tijdvak van 9 jaar werd met deze auto 290.319 km afgelegd.

 

Een bijzondere wagen met veel plezier en na ruim 290.000 km van de hand gedaan.

Augustus 1995 werd er een 2e auto bijgekocht. Geen gesloten auto maar een cabriolet.
De keuze was gevallen op een zwarte MG B Limited Edition uitvoering van 1979 die in 1994 vanuit Californië USA in Nederland was geïmporteerd. De auto werd gesignaleerd bij de eigen Renault dealer maar de aanschaf werd even uitgesteld.
Een advertentie van een Renault-dealer in Zandvoort (zelfde eigenaar) bracht de bewuste MG B LE opnieuw in beeld om deze uiteindelijk ook daadwerkelijk aan te kopen. De klok toonde een stand van 92.670 miles (!). Met droog weer, 't mag zelfs vriezen als 't maar niet regent of sneeuwt, wordt de cabrio met grote regelmaat uit de garage gereden om met wapperende haartjes de miles stand op te schroeven naar inmiddels ruim 35.000. De klok is opnieuw begonnen !

 


In de tussentijd ging een lang gekoesterde wens in vervulling. Als ik ooit tegen een goede Renault 25 aan zou lopen voor een leuke prijs, zou geprobeerd worden die in te palmen. April 2001 werd een mooie Renault 25 TX phase I in de groene kleur met iets meer dan 188.000 km op de klok opgeduikeld en aangekocht, ondertussen de 5e op rij ! De wagen is van 1988 en doet thans dienst als luxe - en inmiddels 3e - auto. De wagen is nog altijd in bezit en als er lange afstanden gereden moeten worden, of er moeten meerdere mensen meereizen, wordt de "limousine" van stal gehaald. Inmiddels toont de km-klok al een stand van ruim 296.000

 

Een inruil van de Espace in een jongere versie zat er vanwege de hoge aanschafkosten niet meer in.

Met o.a. de Renault 25 TX op stal, werd een gehele andere weg ingeslagen.

In de "limo" konden meerdere personen worden vervoerd. Er was echter nog steeds behoefte aan volume zodat het "stuur" werd omgegooid en april 2002 werd de Espace ingeruild voor een Renault Kangoo RN 1.4i op grijs kenteken ! Een wagen van april '99 met amper 17.000 km achter de bumper in een groene kleur met fraaie geluiddempende bekleding in de laadruimte. Aan de rechterzijde een gesloten schuifdeur - die gauw werd ingewisseld door een schuifdeur met raam - en aan de achterzijde twee openslaande deuren. Een prettig transportmiddel dat dagelijks werd gebruikt als woon-werk auto en waar menig verhuizing mee werd gereden. In juli 2016 werd de auto particulier verkocht met een km-stand 295.044 en rijdt ondertussen ergens in Libanon.
In een tijdvak van ruim 14 jaar werd met deze auto 281.162 km afgelegd.

 


De Kangoo beviel zo goed, dat in juli 2016 een rode Kangoo 1.6 Phase II werd aangekocht met 120.638 als kilometerstand.
Dit keer geen bestelwagen maar een vijf-deurs personen uitvoering. Met de bekende Renault stoelen, in mijn beleving zelfs ietsje hoger dan de Espace maar zeker hoger dan de vorige groene Kangoo en opnieuw een fijne auto.


"Absurd" voor de een, "waarom niet" voor de ander ..........
In mei 2021 werd een vierde auto aan 't wagenpark toegevoegd.
Een fraaie Renault Mégane Coupe Cabriolet uit 2005, ook in een rode kleur met een glas dak dat op een ingenieuze wijze samen met het achterruit in de kofferbak wordt gevouwen om vervolgens heerlijk open te rijden. En dat middels één druk op de knop. Bij aankoop stond de klok net over de 169.000 km en touren we heerlijk rond.


Een kleine opsomming van het wagenpark vanaf 1975 :


Ondertussen hebben we met dit historische wagenpark meer dan 1,5 miljoen kilometers afgelegd.