De Renault 25 als luxe reisauto
Mijn 5e Renault 25 TX Phase I anno 1988
Als Renault freak, na bijvoorbeeld de 16TX, 18 Break (3x) en de magnifieke Espace TurboDX, heb ik ondertussen 14 jaar een fraaie Renault 25TX Phase I (5e op rij, na TD, GTD en 2x TX) in mijn bezit.
Medio 1983 kondigde de Renault fabriek aan de de productie van de Renault 20 en de Renault 30 zou worden gestaakt en dat er een opvolger zou komen : de Renault 25.
In 't voorjaar van 1984 werd tijdens de Autosalon Genève de Renault 25 aan 't publiek gepresenteerd.
De Renault 25 werd in diverse varianten op de markt gebracht zoals de modellen TS, GTS en de V6 injection maar ook in dieseluitvoeringen als de TD, GTD Turbo D en Turbo TD.
Eind 1984 begin 1985 werden de V6 Turbo en de bijzondere fraaie Limousine - met ruim 22 cm als verlengde versie - in productie genomen. Medio 1986 zou de GTX-versie 't levenslicht zien om medio 1987 gevolgd te worden door de Monaco-uitvoering in een - naar mijn smaak - minder mooie bruine kleur maar met o.a. een luxe lederen bekleding. Voorts werd de GTS en de TX K6 versie in de lijn opgenomen.
Tot in februari 19889 zou de Phase I dan nog in diverse speciale uitvoeringen zoals Manager, Fairway en Symphonie uitgebracht worden waarbij de teller ondertussen in de buurt kwam van 467.000 exemplaren.
Het is EBS in België die een speciaal accessoire maakte voor de Renault 25, te weten een achterklep waardoor de luxe 5-deurswagen wordt omgetoverd tot een heuse stationwagen. De schuine achterklep werd gedemonteerd en de nieuwe achterklep, voorzien van 2 verticaal gemonteerde zijruiten, 1 verticaal achterruit en de daklijn werd in horizontale richting stevig verlengd, werd er voor in de plaats gemonteerd. Mensen schuwen deze uitvoering, anderen liepen er warm voor.
Recent wist ik de hand te leggen op een zeer unieke / zeldzame showmap van deze leverancier alwaar het accessoire fraai op een Renault 25 V6 Phase I wordt getoond.
UNDER CONSTRUCTION