Volvo 262 C Bertone
Bijzonder is de 2-deurs door Bertone gebouwde Volvo 262 Coupé Bertone die circa 4 jaar in productie is geweest waarvan er circa 6.600 exemplaren van de band zijn gerold.
Nou is dit laatste misplaatst daar elke 262C Bertone met de hand werd gebouwd. Het onderstel werd vanuit Zweden naar Italië verscheept waarna de auto door Bertone-medewerkers werd afgebouwd. Met name het interieur is bijzonder fraai. De lage dakstijl (60 mm verlaagd t.o.v. de Volvo 264) is kenmerkend voor deze fraaie coupé. De Volvo 262 Coupe Bertone werd tijdens de motorshow van Geneve in 1977 gepresenteerd.
In 1977-1978 werd de wagen enkel in zilvergrijs met zwart skydak geleverd, in 1979 met een cosmetische aanpassing - herkenbaar aan een gewijzigde achterzijde - werd ze ook in 't zwart, goudkleurig of een "two-tone" goud-/bruinmetalic lak - dit keer zonder skydak - leverbaar. In 1981 werd de wagen voor 't laatst gerestyled en werd de kleur lichtblauw toegevoegd.
De wagen was voorzien van een 6-cilinder 2,7 liter motorblok, ontwikkeld door Peugeot & Renault (Peugeot 604 en de Renault 30). Overigens werd het leeuwendeel van de 262C Bertone produktie naar Amerika geëxporteerd. De dubbele koplampunit is kenmerkend voor de USA uitvoering.
Voor de beeldvorming, de auto kende toentertijd - naar nu in euro's berekend - een prijskaartje van maar liefst € 27.500,00 !
Denk niet dat deze auto ook in mijn wagenpark voorkomt, maar wat niet is, kan nog komen. Ze staat wel op mijn verlanglijstje.
In de zomer van 1969 heb ik als vijftien jarige jongen mijn vakantie als allerjongste "monteur" in de Volvo garage Tweehuizen aan de Westelijke Randweg hoek Zijlweg in Haarlem doorgebracht waar de "liefde" voor de Volvo begon.
Tijdens een meeting van de Nederlandse Volvo Bertone Club in mei 1998 werd o.a. Medemblik aangedaan en werden ze fraai aan de haven geparkeerd waar bovenstaande twotone werd gespot. De blauwe wagen links van deze fraaie twotone is overigens een Volvo 780 Bertone - uitvoering.